Розробка уроку: "Прості речовини метали і неметали" + презентація (7 клас)

Тема уроку: Прості речовини метали і неметали. Оксиген. Кисень,  склад його молекули, фізичні властивості кисню.
Мета:повторити класифікацію речовин; закріпити знання учнів про елементи метали і неметали та прості речовини на прикладі Оксигену й кисню; дати поняття про Оксиген – хімічний елемент і кисень – просту речовину; ознайомити учнів з поширенням кисню в природі, його фізіологічною дією; розвивати вміння учнів самостійно здобувати знання, використовувати раніше набуті знання в новій навчальній ситуації; виховувати творчу , допитливу особистість.

Обладнання: періодична система хімічних елементів, підручник, роздатковий матеріал, індивідуальні картки із завданнями, мультимедійна презентація
Форми роботи: фронтальне опитування, індивідуальна робота з картками, робота біля дошки, самостійна робота з підручником та роздатковим матеріалом, виконання інтерактивних вправ.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Зібратися разом – це початок,
триматися разом – це прогрес,
працювати разом – це успіх
Генрі Форд
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент. (слайд 1)
Учитель. Добрий день, діти! Станьте, будь ласка, біля парти, простягніть уперед ліву руку й уявіть на ній усі ваші життєві знання. Простягніть уперед праву руку й уявіть на ній ті знання, з якими ви прийшли на урок. Тепер з'єднайте руки. Так ваш ще зовсім невеликий життєвий досвід і знання, об'єднані разом, сьогодні стануть вам у нагоді.
         Сіли зручно за парти, підготувалися до роботи! Посміхнулися! Нехай на сьогоднішньому уроці в усіх буде бадьорий настрій, кмітливий розум, творче мислення і натхненна праця. Бажаю успіху!
ІІ. Оголошення теми, мети та завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель:  Ми розпочинаємо роботу  над темою «Прості речовини метали і неметали». Сьогодні ми познайомимось з хімічним елементом Оксигеном і утвореною ним простою речовиною киснем, дізнаємось про те, чому хімічний елемент Оксиген вважають одним з найпоширеніших в природі, а речовину кисень – найважливішою в житті живих організмів. Отримані на уроці знання знадобляться вам не лише на наших наступних уроках, а і у вашому повсякденному житті.  (слайд 2). Відомий вчений Й. Я. Берцеліус зазначав: «Кисень – це речовина, навколо якої обертається земна хімія». Отже, вперед за новими знаннями. Запишіть тему уроку в зошит. (слайд 3)
Учитель. Допоможе нам у вивченні нового матеріалу девіз уроку: (слайд 4)
Зібратися разом – це початок,
триматися разом – це прогрес,
працювати разом – це успіх
                            Генрі Форд
Звертаючись до девізу уроку, я хочу підкреслити, важливість самостійно  здобувати знання, використовувати раніше набуті знання в новій навчальній ситуації, логічно мислити, спостерігати та робити висновки.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1.     Фронтальне опитування(слайд 5)
Учитель. Давайте пригадаємо. Навколо нас знаходиться велика кількість хімічних речовин з різними властивостями.
·        Чому речовини відрізняються за властивостями? (Тому що мають різний склад)
·        На які дві групи поділяються речовини за складом молекул? (На прості та складні)
·        Наведіть приклади простих і складних речовин.
·        У природі хімічні елементи зустрічаються у вигляді простих речовин чи складних? (І тих і інших)
·        А яких речовин більше в природі — простих чи складних? (Складних)
·        Які речовини називаються простими?
·        Які речовини називаються складними?
·        На які дві групи можна умовно поділити всі хімічні елементи?(металічні і неметалічні)
·        Яких хімічних елементів у періодичній системі більше (металічних)
·        Де вони розташовані (діагональ від Бору до Астату)(слайд 6)
·        Назвіть неметалічні елементи, що розташовані у VI групі періодичної системи.
·        Які фізичні властивості характерні для металів? (металевий блиск,висока електропровідність,теплопровідність,пластичність,тугоплавкість,ковкі-сть)
·        Які фізичні властивості характерні для неметалів? (Немає загальних властивостей, характерних для всіх неметалів)
Прості речовини мають для людини важливе значення. Якщо вивчити склад і властивості простих речовин, то можна краще розібратися в будові та властивостях складних речовин. Вивчення простих речовин ми починаємо з одного з найпоширеніших елементів-неметалів – Оксигену.
ІV. Вивчення нового матеріалу.                                                                                   Учитель. Добре, а тепер ми з вами попрацюємо із періодичною системою хімічних елементів Д.І.Менделєєва, опрацюємо теоретичний матеріал в підручнику.
Самостійна робота з періодичною системою хімічних елементів та підручником (ст. 129) (слайд 7)
·        Охарактеризуйте хімічний елемент Оксиген та просту речовину кисень. (слайд 8)
1.     Напишіть хімічний символ елемента Оксигену.  (О)                                       
2.     Яка відносна атомна маса Оксигену?  (Ar(O) =16)                                                        
3.     Яку валентність проявляє Оксиген у сполуках? (ІІ)
4.     Охарактеризуйте місце розташування Оксигену у періодичній системі. (2-й період, малий, VI група, головна підгрупа)                                  
5.     Які прості речовини утворює Оксиген? (кисень і озон)
6.     Яка хімічна формула кисню?    2)                                                                    
7.     Яка відносна молекулярна маса кисню? (Mr(O2) =32)
8.     Які фізичні властивості проявляє кисень? (газ без кольору, запаху і смаку, малорозчинний у воді, t пл = -219 0С; t кип = -183 0С).
(Учні самостійно опрацьовують теоретичний матеріал і по черзі дають відповіді на запитання)


 Розповідь з елементами бесіди
Учитель. Хімічний елемент Оксиген можна з повним правом назвати всюдисущим.  - Чому ж? (діти відповідають на запитання)
·        Де у природі поширений Оксиген? (слайд 9)
(У складі хімічних сполук він є найбільш поширеним елементом на Землі. Однією із найпоширеніших речовин на Землі є вода:
§     Вода входить до складу всіх живих організмів. Атоми Оксигену містяться в молекулах білків, жирів, вуглеводів та нуклеїнових кислот;
§     3/4 поверхні Землі припадає на гідросферу (річки, озера, моря, океани);
§     Пара води є в повітрі (вологість повітря).
Атмосфера складається, в основному, з двох газів: азоту й кисню. Молекули вуглекислого  газу, сірчистого газу теж мають у своєму складі атоми Оксигену.
Атоми Оксигену входять до складу речовин, які утворюють тверду оболонку Землі: глини, піску, гірських порід і мінералів.)
Учитель. Навіть у живих організмах багато Оксигену.
Я скрізь навколо тебе є,  
бо Оксиген – ім’я моє.    
Я у деревах, у траві,        
в твоїх я жилах, у крові.
           Але все ж найпоширенішою простою речовиною, до складу якої входить Оксиген є кисень. Про роль кисню в природі написанні тисячі книг. Усі живі організми дихають киснем  і в безкисневій атмосфері просто не можливе життя. Людина без їжі може прожити майже місяць, менше тижня – без води і тільки декілька хвилин може прожити без кисню. Лише деякі мікроорганізми – анаеробні бактерії, живуть без кисню. Без кисню також неможливий процес горіння.                  
§  Згадайте з уроків біології, природознавства, завдяки якому процесу кисень відновлюється в атмосфері?(слайд 10)   (Завдяки процесу фотосинтезу, який відбувається в усіх зелених рослинах)
6СО2 + 6Н2О →С6Н12О6 + 6О2
Учитель. Поговоримо трохи про історію відкриття кисню.(слайд 11)
          В Європі це відкриття сталося через 1000 років. Шведський учений Карл Шеєле, учень аптекаря, у вільний від роботи час займався хімічними дослідами з вивчення флогістону - пальної сутності речовини. Він спалював у закритій колбі фосфор, який миттєво згоряв, перетворюючись на «суху фосфорну кислоту» (P2O5). Потім занурював колбу в посудину з водою, і вона на 1/5 заповнювалася водою. Знову і знову вчений повторював дослід, спалюючи різні речовини, й одержував одне й те саме - зникала 1/5 частина повітря. Шеєле припустив, що повітря в колбі вже інше. Щоб перевірити свою гіпотезу, він досліджував повітря, що залишилося в колбі. Повітря виявилося мертвим: у ньому нічого не хотіло горіти, свічки стухали, немов їх задмухувала «невидимка», розжарене вугілля остигало, палаюча скіпка миттєво гасла. Висновок був тільки один: повітря - неоднорідна речовина, одна частина якого підтримує дихання і горіння.
             Після численних дослідів з розкладу селітри (KNO3, NaNO3) Шеєле одержав «вогненне повітря», в якому скіпка, що ледь жевріла, загорялася яскравим полум’ям. Шеєле повторив дослід зі спалювання фосфору, але у «вогненному повітрі» після згоряння фосфору колба цілком заповнювалася водою.
            Утім, таємниця вогню так і залишалася для вченого таємницею, тому що до кінця днів він залишався прихильником теорії «флогістону». «Вогненне повітря» було відкрите майже одночасно трьома вченими: К. Шеєле, Дж. Прістлі, А. Лавуазьє.
          Англієць Джозеф Прістлі сонячним промінням нагрівав у пробірці меркурій(II) оксид і одержував велику кількість газу, в якому свічка яскраво горіла.
  2HgO→ 2Hg+O2
           Першість у відкритті кисню належить Дж. Прістлі. Але з усіх трьох тільки Лавуазьє правильно оцінив істинне значення кисню в природі. Він уперше заявив, що ніякого флогістону не існує. Ця заява викликала бурю в ученому світі. Хіміки так звикли бачити всюди незримий флогістон, що ніяк не могли розстатися з ним. Але проти очевидного встояти важко, і наприкінці XVIII століття флогістон було остаточно вигнано з хімічної науки. Так було відкрито кисень.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
Вправа «Чому вони разом?» (слайд 12)
§   Земля, Венера, Уран, Марс. (планети)
§     Калина, ромашка, подорожник, береза. (рослини)
§     Ведмідь, собака, заєць, лисиця. (тварини)
§     Na, C, H2, O2 . (прості речовини)
§     FeO, H2O, N2О3, K2O. (складні речовини)
Вправа «Логічні кола» (слайд 13)

   








Допишіть, куди необхідно: О2, АІ, К, N2, P і Сu ? (учні дописують у кола відповідно метали і неметали)

Гра «Лабіринт» (слайд 14)

 Робота з індивідуальними картками
(Діти отримують картки із завданнями і виконують їх письмово)
Індивідуальна робота з картками (низький і середній рівень)
        
Картка 1                              Прізвище, ім'я учня.......................................
Випишіть окремо формули простих і складних речовин: СІ2, NaCI, O3, Ca, K2O, CO2, Cu, NH3, H2, H2S.
Прості речовини:
Складні речовини:
Картка 2                              Прізвище, ім'я учня.......................................
Випишіть окремо формули простих і складних речовин: Na, CI2О, АІ2O3, K, ВаН2 , CO2, Cu, N2, H2, H2S.
Прості речовини:
Складні речовини:
Картка 3                                         Прізвище, ім'я учня.......................................
Випишіть окремо формули простих і складних речовин: Na, CI2О, АІ2O3, K, ВаН2 , CO2, Cu, N2, H2, H2S.

Прості речовини:
Складні речовини:
         Картка 4                                     Прізвище, ім'я учня.......................................
Випишіть окремо формули простих і складних речовин: СІ2, NaCI, O3, Ca, K2O, CO2, Cu, NH3, H2, H2S.
Прості речовини:
Складні речовини:
Картка 5                               Прізвище, ім'я учня.......................................
Випишіть окремо формули простих і складних речовин: Na, CI2О, АІ2O3, K, ВаН2 , CO2, Cu, N2, H2, H2S.
Прості речовини:
Складні речовини:
Картка 6                             Прізвище, ім'я учня.......................................
Випишіть окремо формули простих і складних речовин: Na2O, Ca, KСІ, O2, Cu, NH3, N2, СО, АІН3,АІ .
Прості речовини:
Складні речовини:
Робота в парах
Вправа «Хрестики-нулики» (достатній рівень) (слайд 15)
1.     Виграшний шлях – елементи-неметали
С
Mg
Fe
Cu
O
      I
K
V
Ar
                                                                                       


2.     Виграшний шлях – елементи-метали
S
Li
F
AI
Se
      O
Zn
Pb
Na




3.     Виграшний шлях – прості речовини
С
СО
H2O
Cu
CI2
   CaS
KCI
SO3
    Fe




4.     Виграшний шлях – складні речовини
SO2
Li2O
Cu
AI
HCI
     HI
ZnO
NH3
Na





Відповідь: 1-2-5-6-9 або 1-2-5-8-9
Робота біля дошки (високий рівень) (троє учнів біля дошки опрацьовують завдання на індивідуальних картках)
Картка 1
Поясніть, що означають записи: 2O2, CaСІ2, 3K2O, 4H2, 4H.
Картка 2
Визначте валентність хімічних елементів у формулах складних речовин: S,O3, CI2O7, Al, K2O, MgO, Na, НCI, Zn,CaH2.
Картка 3
Визначте масову частку хімічних елементів у складі вуглекислого газу (СО2).
Вправа «Ланцюжок» (слайд 16)
Розставте коефіцієнти в таких схемах реакцій:
1.     Мg + HCl → МgCl2  + H2             4. Сa+ О2 СaО;
2.     КNО3  КNО2 + О2;                   5. АgВг Аg+ Вг2;
3.     Li + Н2О LiОН + Н2.

Кросворд «Каталізатор» (слайд 17)
11. Яку назву має хімічний символ О ... (Оксигену);
2.     Валентність Оксигену  у сполуках ... (два);
3. Речовини, які складаються з атомів одного елемента, називають... (простими);
4.     Речовини, що вступають у хімічну реакцію, називають (реагенти);
5.     В яких одиницях виірюється об'єм... (Літр);
6.     Порядковий номер Оксигену  у періодичні йсистемі ... (вісім);
7.     За нормальних умов кисень – це ... (газ);
8.     Легший чи важчий кисень за повітря (важчий);
9.     Внаслідок якого процесу, у природі утворюється кисень? (фотосинтез);
10.    Назва простої речовини, утвореної з трьох атомів Оксигену.... (озон);
11. Умовний запис хімічної реакції за допомогою формул та коефіцієнтів називається хімічне ... (рівняння).




О
К
С
И
Г
Е
Н




Д
В
А







П
Р
О
С
Т
И
М
И






Р
Е
А
Г
Е
Н
Т
И






Л
І
Т
Р







В
І
С
І
М






Г
А
З










В
А
Ж
Ч
И
Й





Ф
О
Т
О
С
И
Н
Т
Е
З


О
З
О
Н










Р
І
В
Н
Я
Н
Н
Я
VІ.Підсумок уроку.
  Учитель. Дякую за вашу роботу на уроці!
Сьогодні ми пригадали класифікацію хімічних елементів на металічні і неметалічні, познайомились з хімічним елементом Оксигеном і простою речовиною киснем. На наступних уроках ми дізнаємось про способи  добування кисню в лабораторії , добудемо кисень та познайомимося ближче з поняттям «каталізатор».
VІІ. Рефлексія.
VІІІ. Домашнє завдання. (слайд 18)
1.     Опрацювати §17;
2.     (Для всіх учнів) Дати відповіді на запитання 1-5, ст.131;
3.     (Для сильніших учнів) Розв'язати задачу. У тілі дорослої людини масова частка Оксигену становить приблизно 65%. Обчисліть масу Оксигену у організмі людини.




































Немає коментарів:

Дописати коментар