Тема: Загальні
хімічні властивості металів
Мета: систематизувати знання про хімічні властивості металів;
удосконалити навички складання рівнянь реакцій; сформувати вміння порівнювати хімічну
активність металів; навчити використовувати стандартні електродні потенціали
металів для пояснення і прогнозування реакцій між металами та розчинами кислот
і солей; формувати експериментальні вміння; розвивати в учнів уміння працювати
групою, висловлювати свої думки.
Тип
уроку: засвоєння нових знань.
Форма
проведення: урок-проект.
Методи
і методичні прийоми: робота
в групах, ігри «хімічний лабіринт», «знайди пару», «металічний калейдоскоп»,
«так чи ні».
Обладнання: комп'ютери, роздаткові картки, схема «Колосок», додатки
1—6, правила роботи в групі, інструкції з техніки безпеки.
Знання
— це сумнів, який із великими зусиллями
перетворюється
на віру.
А.
Даніель
Хід
уроку
І.
Актуалізація опорних знань
Знання, які ви отримаєте сьогодні на уроці, будуть потрібні вам
упродовж усього життя. Адже:
Всім
відомо, без металу
Все на
світі би стояло.
Не літали
б літаки і космічні кораблі,
Якщо б не
було титану,
Цього
міцного металу.
Алюміній,
цинк, свинець,
Всі
потрібні людям.
Що ж це
буде на Землі,
Якщо їх не буде?
Посуд зник
тоді б у нас,
Не було б
також прикрас
З золота і
срібла.
Всі машини
би стояли,
Прилади б
не працювали.
Як ви вже
здогадалися, тема нашого уроку — Загальні
хімічні властивості металів. А чи хотіли б ви
розширити свої знання про метали? Про що саме ви б хотіли дізнатися сьогодні
на уроці?
(Про хімічні
властивості металів?)
- Від чого залежать властивості речовин?
(Властивості
речовин залежать від їх будови)
- Які особливості будови мають прості
речовини метали?
(Метали мають особливий вид зв'язку (металічний)
та металічну кристалічну ґратку.)
Вивчення властивостей речовин
Знаючи
будову речовини
↓ передбачуємо
Хімічні
властивості
↓ перевіряємо
Дослідним
шляхом
Зверніть
увагу на гасло уроку.
Завдання уроку. Сьогодні ви маєте вивчити загальні хімічні властивості металів як
простих речовин; навчитися передбачати хімічні властивості металів,
використовуючи витискувальний ряд; порівнювати хімічну активність металів.
II. Вивчення нового
матеріалу
На початку
вивчення розділу «Метали» ви об'єдналися у групи.
Правила
роботи в групі
• Не перебивати
один одного.
• Допомагати.
• Поважати.
• Слухати.
• Бути
доброзичливим.
• Виконувати
правило «піднятої руки».
• Кожна думка
має право на існування.
• Бути
толерантним.
• Бути активним.
Під час
роботи ми з вами маємо дотримуватися правил техніки безпеки, пригадати правила
техніки безпеки під час роботи з кислотами, лугами, лужними металами.
Кожна
група отримала завдання дослідити, як взаємодіють метали з речовинами:
• група «Активні» досліджує
взаємодію металів із неметалами;
• група «Розсудливі» досліджує
взаємодію металів із солями;
• група «Благородні» досліджує
взаємодію металів із кислотами;
• група «Гідрофільні» досліджує
взаємодію металів із водою.
Під час презентацій міні-лекцій ми
заповнимо схему «Колосок».
«Нудьгувати ніколи»
1.
Презентація проекту «Активні» (див. додаток 1).
2.
Презентація проекту «Розсудливі» (див. додаток 2).
3.
Презентація проекту «Благородні» (див. додаток 3).
4.
Презентація проекту «Гідрофільні» (див. додаток 4).
Після
кожного демонстрування медіа-посібника учні занотовують у робочий зошит
спостереження та висновки.
IIІ.
Закріплення та оцінювання знань
Хімічний лабіринт.
Виграшний
шлях — металічні елементи головних
підгруп.
|
Cu
|
Fe
|
Ва
|
|
Са
|
АІ
|
Ge
|
|
Аg
|
Ni
|
Co
|
Виграшний
шлях — металічні елементи тріад
|
Au
|
Na
|
Cu
|
|
Fe
|
Pt
|
Са
|
|
К
|
W
|
Ir
|
«Знайди пару».
1. Укажіть
пари речовин, реакції між якими відбуваються. Запишіть рівняння реакцій,
укажіть окисник та відновник:
а) Мg і СuSO4;
б) Аg i Нg(NO3) 2,;
в) Аl і ZnСl2;
г) Нg i Рb(NО3)2
(а) Мg + СuSO4
= Си + МgSO4; Мg —
відновник, Си — окисник;
(в) 2АІ +3ZnС12 = 3Zп + 2АlСl3; Аl — відновник, Zп — окисник;
(г) Нg + Рb(NO3) 2 = Рb + Нg (NO3)2 - Рb — окисник, Нg — відновник.)
2. Оберіть метали, які реагують із хлоридною кислотою. Запишіть
рівняння відповідних реакцій, укажіть окисник та відновник:
а) Мg;
б) Аu;
в) Нg;
г) Sn;
д) Fе.
(а) Мg +
2НС1 = Н2 + МgСІ2 ; Мg - відновник,Н2 —окисник;
(г)
Sn + 2НСІ
= Н2 + SnCl2 ; Sп — відновник, Н2 — окисник;
(д) Fе - + 2НС1 = Н2 + FеCl2 ; Fe
— відновник, Н2 — окисник.)
«Металічний калейдоскоп».
1.
Чим
зумовлюються хімічні властивості металів?
(Будовою кристалічних граток.)
2.
Перелічіть металічні елементи, що входять до складу організму людини? (Fе, Na, Са, Zп та ін.)
3.
Визначте зайвий елемент серед наведених: К, А1, Na, Са. Поясніть свій вибір. (Аl — елемент, оксид і гідроксид якого мають
амфотерний характер, а інших — основний характер.)
4. Хто з
видатних учених склав витискувальний ряд металів, який названо його іменем? (Бекетов.)
5.
Визначте, який елемент в даному переліку є зайвим: Na, Zn, Fе, Сu, Рb.
Поясніть свій вибір. (Рb не входить до складу організму людини.)
6. Слово —
срібло, а мовчання —... (Золото.)
7. Який
елемент входить до складу гемоглобіну? (Ферум.)
8. Яка
речовина використовується і в літакобудуванні, і в обгортці шоколаду? (Алюміній.)
«Так чи ні».
(Якщо
згодні з твердженням, плесніть у долоні, якщо ні — не плескайте.)
1.
Металічні елементи в періодичній системі містяться в лівій нижній частині. (Ні.)
2. На
зовнішньому енергетичному рівні металічних елементів містяться 4—6 електронів.
(Ні.)
3. Майже
всі метали — тверді речовини. (Так.)
4.
Причиною електро- й теплопровідності металів є наявність металічного хімічного
зв'язку. (Так.)
5.
Взаємодіючи з киснем, металічні елементи утворюють оксиди, пероксиди. (Так.)
6.
Взаємодія металів із солями відбувається згідно з електрохімічним рядом напруг.
(Так.)
Заповніть схему.
а) Ме +
кисень =...;
б) Ме +
кислота = ...;
в) Ме +
вода=...;
г) Ме +
вода=....
(а) 2Мg + О2 = 2МgО;
(б) Fе + Н2SO4 = FеSO4 +
Н2↑;
(в) 2Nа + 2Н2O = 2NаОН + Н2↑;
(г) Mg + Н2O = MgO + Н2↑.
Виставлення
оцінок (див. додаток 5).
IV. Підбиття підсумків уроку
Рефлексія.
Яка мета нашого
уроку?
Чи досягай
ми мети, поставленої на початку уроку?
Якщо ваша
відповідь «так», то приклейте зелений стікер у формі пробірки на штатив, що
стоїть на учительському столі. Якщо — «ні», то рожевий.
Отже,
«зелений» — колір надії на те, що знання, отримані сьогодні на уроці, згодяться
вам у майбутньому.
Додаток
І
Взаємодія металів із неметалами
Медіа-посібник
Нам слід
з'ясувати, як взаємодіють метали з неметалами.
Для виконання завдання висунули гіпотезу:
усі метали взаємодіють із киснем та іншими неметалами, зокрема з S та Сl2.
Група «Активні»
З'ясували,
що:
1) Метали
реагують із киснем, але:
·
К та
Na реагують із киснем,
утворюючи пероксиди:
2Na + O2 = Na2O2;
2К + O2 = Na2O2;
·
усі
інші метали реагують із киснем за звичайних умов або при підвищеній температурі
з утворенням оксидів:
2Zn + O2 = 2ZnО.
2) Метали реагують із неметалами (S, С12) з утворенням солей
складу МеxНey :
Са + S = СаS.
Висновок. Отже, наша гіпотеза
підтвердилася: всі метали взаємодіють із неметалами.
Додаток
2
Взаємодія металів із солями
Медіа-посібник
Нам слід
з'ясувати, як метали взаємодіють із солями.
Ми
з'ясували, що:
1) Такі
метали, як Li,
К, Rb, Ва, Sr, Са, Na при взаємодії з розчинами солей
вступають у реакцію з Н2O.
2) Метал,
який стоїть ліворуч у ряду активності металів, витискує метал, розташований
праворуч, із розчинів його солей:
Zn + Сu(NO3)2 = Cu +Zn(NO3)2.
Висновок. Метали взаємодіють із солями відповідно
до їх розташування у ряду активності.
Додаток 3
Взаємодія металів із кислотами
Медіа-посібник
Нам треба
з'ясувати, чи взаємодіють метали з кислотами.
Ми
з'ясували, що:
1) Активні
метали витискують Н2 із розчинів розведених кислот (крім НNO3):
Fe +
Н2SO4 = FеSO4 +Н2↑
2)
Малоактивні метали не витискують Н2 з розчинів кислот, але:
• Рt та Аu розчиняються у «царській горілці» (суміш
НNO3 та НС1);
• Сu, Нg, Ag реагують
із концентрованими Н2SO4 і HNO3:
Cu +
2Н2SO4 =CuSO4 + SO2↑ +2Н2O.
Висновок. Метали реагують із
розчинами кислот, але «виявляють певну обережність при зустрічі».
Додаток 4
Взаємодія металів із водою
Медіа-посібник
Нам
слід з'ясувати, як взаємодіють метали з водою.
Ми
з'ясували, що:
1) Такі
метали як Li,
К, Rb, Sr, Са, Na взаємодіють із водою за звичайних умов з
утворенням лугу і виділенням Н2:
2К + 2Н2O = 2КОН + Н2↑.
2) Метали
від Mg до Рb
при нагріванні з водою витискують Н2 з утворенням оксидів металічних
елементів:
Zn +
H2O= ZnO + H2↑.
3) Метали, що розташовані в ряду
активності після водню, з водою не взаємодіють.
Додаток 5
Оцінювання учнем власної участі у роботі
групи
Прізвище,
ім'я______________________________________.
Оцініть
себе за кожним із визначених напрямів від 0 до 2 балів.
1. Ви
брали активну участь у роботі
групи____________________________________________________.
2 Ви
вносили вдалі пропозиції, які група брала до
уваги____________________________________________________.
3. Ви
надавали підтримку іншим членам групи, заохочували їх до
роботи_______________________________________________.
4. Ви
висунули цілком нову ідею, що сподобалася іншим _________________________________________________________.
5. Ви
вдало узагальнювали думки інших і просували роботу групи вперед
______________________________________________.
6. Ви
доповідали класу про результати групової роботи
_________________________________________________________ .
Бонус
(«хімічний лабіринт», «металічний калейдоскоп», «знайди пару», «так чи
ні»)__________________________________.
Усього
балів ________________________________________.
Дякую.Дуже цікава розробка уроку
ВідповістиВидалити